HATI-HATI ( NIKAH BATIN BUKAN AJARAN ISLAM )

Posted: September 20, 2010 in Uncategorized

HATI-HATI (  NIKAH BATIN BUKAN AJARAN ISLAM )

Salah satu tugas ketua negara adalah menjaga keselamatan akidah orang Islam dan kesucian agama yang bisa dicemari oleh ajaran sesat atau penyelewengan dalam agama Islam terutama ber-kaitan dengan akidah. Tidak dinafikan Negara melalui depag, telah berusaha menangani persoalan ini walaupun diakui masih banyak lagi  ajaran sesat yang masih aktif. Persoalannya, ajaran sesat tidak boleh diambil ringan dan perlu diberi keutamaan oleh pimpinan negara karana ia merusak akidah umat Islam.

Akhir-akhir ini, kedengaran isu nikah secara batin yang dilakukan secara orang perseorangan atau secara berkumpulan yang berlindung di balik nama institusi .Walaupun perkembangan teknologi yang serba canggih dan pembangunan manusia yang serba moden dan kompleks, kepercayaan terhadap, pawang dan dukun masih menjadi tumpuan masyarakat.

Dalam kesempatan ini , ada pihak yang mengambil kesempatan untuk memanfatkan keadaan yang merusak  suasana yang harmoni dengan mencampur-adukkan budaya yang sama sekali berlainan dengan nilai-nilai masyarakat Islam. Dari dahulu  isu nikah batin ini sulit untuk ditangani karena mereka pandai menyembunyikan dan berselindung dibalik ajaran tasauf.

Atas dasar kepentingan diri sendiri, institusi dan perdukunan dicemari oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Atas dasar yang sama juga, ada pihak yang mencoba menyebarkan ajaran sesat dan membuat penganut taksub kepada pemimpin mereka sehingga rela mengorbankan apa sahaja hatta isteri yang dicintai untuk kepuasan pemimpin mereka.

Walaupun perlakuan segolongan ini tidak dapat diterima oleh akal yang sehat, tetapi ketaksuban ini menjadikan mereka lupa diri sehingga menimbulkan masalah yang berkepanjangan di  masyarakat.

Biasanya gejala penipuan dari olah kebatinan  palsu yang melibatkan jenis perguruan seperti rawatan kebatinan, ilmu guna-guna dan azimat, sehinggalah kepada soal nikah batin yang sudah lama ada  dalam masyarakat Islam, tetapi jarang yang menyedari keberadaanya.

Nikah batin muncul dalam masyarakat penganut Islam gara-gara ajaran tarikat sesat dari guru-guru ajaran tarikat palsu. Biasanya, nikah batin dikaitkan dengan makam kasyaf guru tarikat sesat itu yang kononnya mendapat ilham rabbani. Kononnya seseorang perempuan muridnya telah dikahwinkan oleh Tuhan dengannya. Nikah batin ini lebih sesat dari nikah mutaah. Jika nikah mutaah pernah dibenarkan dalam Islam yang kemudiannya dilarang  oleh Nabi s.a.w., sebaliknya nikah batin tidak dasar hukum dalam Islam.

Oleh karena pengikutnya sudah diindoktrinasi (dirasuk fikiran) menerima gurunya sebagai orang yang memperoleh ilmu kasyaf dan ilmu ladunni ( ilmu yg langsung dari Allah) maka soal nikah batin itu dianggap pencapaian taraf guru yang tidak dimiliki oleh orang lain.

Lalu guru mursyid tarikat sesat itu boleh berzina dengan siapa saja dari kalangan murid perempuan yang cantik , sehingga berlaku sampai ke isteri murid tersebut nikah batin dengan gurunya.

Untuk mengenali ciri-ciri ajaran sesat  di antaranya ialah golongan ini tidak terlalu mementingkan  Syariat Islam dan mengadakan syariat baru, meninggalkan sembahyang Jumaat karena mengamal suluk, penyerahan rohani dan jasmani kepada guru melalui nikah batin, menghalalkan nikah sesama saudara, semua manusia boleh melihat Allah di dunia ini, nikah mengikut syariat hanyalah mengikuti adat sebab itu dikehendaki dinikahkan sekali lagi dengan nikah batin, murid-murid tidak boleh mengawini wanita-wanita yang diminati oleh gurunya dan bagi mereka Islam itu ada zahir dan batin, zahir itu kulit dan batin itu isi, bila dapat isi maka kulit tidak berguna lagi.

Kebanyakan ajaran-ajaran sesat , guru-guru mereka mengaku diri mereka sebagai Imam Mahdi atau sebagai penerus rosullah dan boleh melakukan upacara nikah batin. Jelas bahwa kebanyakan ajaran sesat menggunakan seks sebagai tarikan kepada ajaran mereka dan kebanyakan yang menjadi mangsa mereka adalah wanita.

Di kalangan wanita Islam yang sering tertipu oleh perangkap guru tarikat dengan nikah batin ini adalah dari kalangan mereka yang jahil dan tiada pengetahuan asas agama.

Dari hakikat ini, kerjasama dari semua pihak amat diperlukan untuk menangani masalah tersebut, letegasan pemerintah memang sangat dibutuhkan

Padepokan  palsu yang dipelopori oleh orang perseorangan atau kumpulan orang dari ajaran sesat, dapat ancaman umat Islam di negara ini. Tujuan  kumpulan mereka ini adalah untuk menghancurkan dan merusak ajaran Islam yang suci ini. Untuk mencapai tujuannya, mereka sanggup melakukan apa saja guna mempengaruhi masyarakat Islam yang tidak mempunyai pegangan akidah yang kuat.

Mereka memperkenalkan ajaran baru yang sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam yang benar. Dengan cara ini mereka dapat melemahkan dan merusakkan pegangan umat Islam terhadap akidah Islamiah. Alam mistik dan kebatinan kepada orang Indonesia sebenar bukan sesuatu yang baru untuk dikatakan. Sejak awal penduduk di sini, telah melihat alam sekeliling yang mempunyai kaitan dengan kehidupan mereka walaupun tidak ada pengkhususan ilmu ketika itu.

ini telah menjadikan mereka sebagai manusia yang peka dan sensitif serta mengaplikasikannya dalam cara dan budaya hidup sehingga menjadi satu cara hidup yang sukar dipisahkan.

Tetapi masyarakat indonesia sendiri sebenarnya telah mengalami evolusi yang mengagumkan. Sehingga sekarang nilai-nilai Islam telah begitu menjiwai setiap etika hidup orang  indonesia.

Sesungguhnya bukankah syaitan itu telah berjanji di depan Allah akan menyesatkan manusia dengan cara apapun. Mereka akan terus mengganggu atau merusak tubuh atau roh manusia dengan izin Allah baik dengan secara halus dan sering tidak disadari oleh manusia itu sendiri sehingga hari kiamat.

About these ads

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s